top of page
Ontwerpen op een Tablet

Algemene Voorwaarden 2024

Dit zijn de algemene voorwaarden van Simply Legal Consultancy (hierna: de “Algemene Voorwaarden”), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder het nummer 90668065, vertegenwoordigd door Chiara de Jong, oprichter en jurist bij Simply Legal Consultancy.

1. Definities en toepasselijkheid 

1.1  In deze algemene voorwaarden (de "Algemene Voorwaarden”) wordt onder “Opdrachtgever” verstaan de wederpartij en/of klant die met Simply Legal Consultancy (hierna: de “Opdrachtnemer”) een overeenkomst heeft gesloten. Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen hierna gezamenlijk worden aangeduid als “Partijen”.

 

1.2  De Algemene Voorwaarden maken onlosmakelijk onderdeel uit van de overeenkomst (hierna: de “Overeenkomst”) tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer waarin de door Opdrachtnemer te verrichten diensten, waaronder maar niet beperkt tot het geven van juridisch advies en het opstellen van contracten, (hierna: de “Diensten”) schriftelijk zijn vastgelegd. In geval van strijdigheid tussen de bepalingen uit de Overeenkomst en de bepalingen uit de Algemene Voorwaarden prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

 

1.3  De toepasselijkheid van door de Opdrachtgever gebruikte algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk door Opdrachtnemer van de hand gewezen.

2. Diensten en werkwijze

2.1  De Diensten die Opdrachtnemer uit hoofde van de Overeenkomst met Opdrachtgever verricht (hierna: de “Opdracht”), omvat één of meer van de volgende werkzaamheden:

 

a.  Het geven van juridisch advies over de rechtspositie van Opdrachtgever;

b.  Het opstellen van contracten en/of andere juridische documenten;

c.  Het verlenen van juridische in-house ondersteuning binnen het bedrijf van Opdrachtgever op interim- of projectbasis; of

d.  Het geven van een juridisch adviesgesprek, waaronder maar niet beperkt tot de juridische strategiesessie (hierna: de “Legal Strategy-sessie”), al dan niet in samenwerking met externe deskundigen;

e.  Overige diensten al dan niet in lijn met en/of van vergelijkbare aard als de voorgaande diensten.

 

2.2  Opdrachtnemer zal binnen de grenzen van de opdracht, op basis van de informatie die de Opdrachtgever heeft verstrekt, naar eigen inzicht de Diensten leveren. Opdrachtnemer spant zich in op basis van haar kennis en deskundigheid een aanvaardbaar resultaat te leveren. Opdrachtnemer kan dit resultaat echter nimmer met alle zekerheid garanderen, nu het resultaat ook afhankelijk is van andere factoren dan de kennis en deskundigheid van Opdrachtnemer, waaronder maar niet beperkt tot de informatie die Opdrachtgever ten tijde van het verlenen van en/of gedurende de Opdracht (heeft) verstrekt, de inspanningen van Opdrachtgever om de Opdracht succesvol en met een goed resultaat uit te doen voeren door Opdrachtnemer en/of de wijze waarop wederpartijen van Opdrachtgever handelen.

 

2.3  Opdrachtgever en Opdrachtnemer dienen te allen tijde als onafhankelijke contractanten te worden beschouwd. De samenwerking tussen Partijen uit hoofde van de Overeenkomst zal in geen geval aangemerkt kunnen worden als vennootschap onder firma, joint venture of werkgever/werknemer-verhouding.

3. Vergoeding en betaling

3.1  Opdrachtgever en Opdrachtnemer spreken bij aanvaarding van de Opdracht een (al dan niet vaste) vergoeding voor de door Opdrachtnemer te verlenen Diensten af (hierna: de “Vergoeding”). Voor de in artikel 2.1 onder a, b en d van de Algemene Voorwaarden bedoelde werkzaamheden heeft Opdrachtnemer op basis van haar uurtarief een vast tarief vastgesteld (hierna: het “Vaste Tarief”).

 

3.2  Het Vaste Tarief voor de in artikel 2.1 onder a en b van de Algemene Voorwaarden bedoelde werkzaamheden omvat in ieder geval de vergoeding voor het opstellen en samen met Opdrachtgever doornemen van het eerste concept dan wel het advies tijdens een telefonisch of digitaal overleg. Het Vaste Tarief van de in artikel 2.1 onder a en b van de Algemene Voorwaarden bedoelde werkzaamheden wordt door Opdrachtnemer gefactureerd:

 

a.  Na het verzenden van de resultaten van de werkzaamheden in de zin van artikel 2.1 onder a van de Algemene Voorwaarden;

b.  Na het verzenden van de in het kader van artikel 2.1 onder a van de Algemene Voorwaarden bedoelde werkzaamheden aangepaste documenten naar aanleiding van het digitale of telefonisch overleg met Opdrachtgever; of

c.  Na de mededeling van Opdrachtgever dat de in het kader van artikel 2.1 onder a van de Algemene Voorwaarden bedoelde werkzaamheden opgestelde documenten geen aanpassing en/of verdere uitleg behoeven, dan wel het uitblijven van een zodanige mededeling door Opdrachtgever gedurende zeven (7) dagen, gerekend vanaf het moment van verzending van de hiervoor bedoelde documenten.

 

3.3  Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel 3 van de Algemene Voorwaarden wordt het Vaste Tarief voor de werkzaamheden in de zin van artikel 2.1 onder d van de Algemene Voorwaarden gefactureerd ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst.

                                    

3.4  Voor overige werkzaamheden, alsmede aanvullende werkzaamheden, waaronder maar niet beperkt tot niet-inbegrepen aanpassingen van de Diensten waarvoor het Vaste Tarief wordt gehanteerd en/of aanvullende adviesvraagstukken, variabele vergoedingen op basis van het door Opdrachtgever gehanteerde dan wel tussen Partijen overeengekomen uurtarief (hierna: het “Uurtarief”).

 

3.5  Noodzakelijke kosten die Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Opdracht namens Opdrachtgever heeft gemaakt, die niet zijn inbegrepen in het Uurtarief dan wel in het Vaste Tarief, waaronder maar niet beperkt tot gemaakte kosten voor namens Opdrachtgever ingeschakelde deskundigen (zoals bedoeld in artikel 6 van de Algemene Voorwaarden) en/of ten behoeve van Opdrachtgever gemaakte reiskosten en/of verzendkosten, zullen in aanvulling op de Vergoeding in de zin van artikel 3.1 van de Algemene Voorwaarden in rekening worden gebracht en worden gefactureerd aan Opdrachtgever aan het einde van de betreffende maand (hierna: de “Overige Kosten”).

 

3.6  Overige vergoedingen voor meerwerk dan wel spoedige oplevering van (de resultaten van) de Diensten (hierna: de “Aanvullende Vergoeding”) mogen door Opdrachtnemer slechts in rekening worden gebracht, indien:

 

a.  De opdracht tot het verrichten van de Diensten complexer en/of omvangrijker blijkt te zijn dan omschreven in de Overeenkomst, hetgeen bij aanvaarding van de opdracht redelijkerwijs niet kon worden verwacht en waardoor het Vaste Tarief redelijkerwijs niet kan worden gehandhaafd;

b.  Opdrachtgever bij opdrachtverlening aangeeft dat de resultaten van de Opdracht eerder dan de reguliere doorlooptijd (zoals bedoeld in artikel 8.1) dienen te worden opgeleverd, (hierna: “Spoedopdracht") in welk geval er in aanvulling op de Vergoeding 20% van de Vergoeding in rekening wordt gebracht; of

c.  De aanvullende kosten of het meerwerk schriftelijk is goedgekeurd door de Opdrachtgever.

 

3.7  Alle bedragen en vergoedingen voor de Diensten, die Opdrachtgever op grond van de Overeenkomst verschuldigd is, waaronder maar niet beperkt tot de Vaste Tarieven en/of het Uurtarief, kunnen één keer per jaar worden aangepast. Indien er gedurende de looptijd van de Overeenkomst verschillende tarieven gelden, dan is het op het moment van aanvaarding van de Opdracht door Opdrachtnemer gehanteerde tarief doorslaggevend.

 

3.8  De betaling van de facturen door Opdrachtgever zal binnen veertien (14) dagen na verzending van de factuur door Opdrachtnemer plaatsvinden, tenzij anders bepaald in de Overeenkomst. In afwijking van de voorgaande volzin dient het Vaste Tarief voor de werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 2.1 onder d van de Algemene Voorwaarden te worden voldaan vóór de datum waarop de digitale afspraak ten behoeve van de werkzaamheden gepland (hierna: de “Afspraak”). Indien het Vaste Tarief niet voorafgaand aan de Afspraak is voldaan door Opdrachtgever, is Opdrachtnemer gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen dan wel op te schorten. Opdrachtgever is gerechtigd de Legal Strategy-sessie tot drie (3) dagen voorafgaand aan de Afspraak gratis te annuleren of te verzetten. Indien Opdrachtgever de Legal Strategy-sessie binnen 72 uur voorafgaand aan de Afspraak wenst te annuleren dan wel te verzetten, blijft Opdrachtgever 50% van de Vergoeding verschuldigd aan Opdrachtnemer.

4. Intellectuele eigendom

4.1  Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder maar niet beperkt tot auteursrechten, die rusten op (de onderdelen van) de Diensten (hierna: de "Intellectuele Eigendomsrechten") komen uitsluitend toe aan Opdrachtnemer. De resultaten en/of onderdelen van de Diensten zijn alleen bestemd voor het gebruik door Opdrachtgever en hebben specifiek betrekking op de (juridische) situatie van Opdrachtgever. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk niet toegestaan om de inhoud, resultaten of andere onderdelen van de Diensten openbaar te (doen) maken, te (doen) verveelvoudigen, met derden te (doen) delen of anderszins te (doen) exploiteren, ongeacht het medium en/of de context van de exploitatie. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden dienaangaande.

5. Aansprakelijkheid en verzekering

5.1  Tenzij er sprake is van grove schuld of nalatigheid aan de zijde van Opdrachtnemer, is Opdrachtnemer nooit aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, die is ontstaan als gevolg van en/of samenhangende met de uitvoering van de Overeenkomst. In het geval dat Opdrachtnemer in het verlengde van de voorgaande volzin aansprakelijk is, zal deze aansprakelijkheid te allen tijde beperkt zijn tot directe schade en zal het door Opdrachtnemer te vergoeden bedrag beperkt zijn tot de waarde van de Overeenkomst. In aanvulling op de vorige zin is de aansprakelijkheid beperkt tot de waarde van de Overeenkomst van de betreffende maand waarin de schade is ontstaan, indien de Overeenkomst is aangegaan voor meerdere maanden.

 

5.2  In het verlengde van artikel 2.2 van de Algemene Voorwaarden, is Opdrachtnemer nimmer aansprakelijk voor het niet bereiken dan wel leveren van het door Opdrachtgever beoogde resultaat. De Diensten houden nauw verband met en/of zijn afhankelijk van de actualiteit van de toepasselijke wetgeving en/of rechtspraak dan wel andere factoren die in die toekomst kunnen wijzigen. Opdrachtnemer is derhalve nooit aansprakelijk voor schade die ontstaat door het opvolgen van adviezen dan wel het uitvoeren van overeenkomsten of andere juridische documenten door Opdrachtgever, waarvan de juistheid en/of toepasselijkheid en/of volledigheid is aangetast dan wel gewijzigd als gevolg van nieuwe ontwikkelingen binnen het Nederlandse rechtssysteem, waaronder maar niet beperkt tot wet- en regelgeving en/of jurisprudentie en/of andere juridische bronnen, alsmede wijzigingen in de persoonlijke dan wel zakelijke situatie van Opdrachtgever.

 

5.3  In het verlengde van artikel 4.1 van de Algemene Voorwaarden is het derden niet toegestaan om gebruik te maken van (de inhoud en/of de resultaten van) de Diensten, dan wel op basis daarvan te handelen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden die schade hebben geleden voortvloeiende uit het gebruik van (de resultaten van) de Diensten dan wel uit handelingen en gedragingen die gebaseerd zijn op de adviezen van Opdrachtgever.

 

5.4  Voor eventuele schade, van welke aard dan ook, die is veroorzaakt door dienstverlener(s) die met toestemming van Opdrachtgever door Opdrachtnemer zijn ingeschakeld, kan Opdrachtnemer nooit aansprakelijk worden gesteld. Indien een dienstverlener zijn aansprakelijkheid wil beperken, accepteert de Opdrachtnemer die beperking namens Opdrachtgever.

 

5.5  Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die is geleden door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst, waaronder begrepen doch uitdrukkelijk niet beperkt tot gevolg- en vertragingsschade. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tevens voor aanspraken van derden in dit verband.

6. Externe dienstverleners

6.1  Indien dit voor de uitvoering van de Opdracht nodig is, zal Opdrachtnemer namens Opdrachtgever externe deskundigen of leveranciers inschakelen, waaronder maar niet beperkt tot notarissen, fiscalisten, merkengemachtigden, (bedrijfs)coaches en/of advocaten. In het geval dat Opdrachtnemer deskundigen of leveranciers inschakelt, geschiedt dit altijd in overleg met Opdrachtgever en met vermelding van de daarmee gepaard gaande kosten die in aanvulling op de vergoeding van de Opdracht aan Opdrachtgever in rekening zullen worden gebracht.

 

6.2  Opdrachtnemer zal de deskundigen of leveranciers niet inschakelen, totdat Opdrachtnemer de schriftelijke toestemming van Opdrachtgever heeft ontvangen. Indien voor de deugdelijke uitvoering van de Opdracht de diensten of deskundigheid van voornoemde externe deskundigen of leveranciers vereist is, kan het (tijdelijk) uitblijven van de toestemming meebrengen dat de uitvoering van de Opdracht (tijdelijk) wordt opgeschort of uitgesteld totdat voornoemde toestemming van Opdrachtgever is verkregen. Opdrachtnemer zal in goed onderling overleg met Opdrachtnemer bepalen hoe verder te handelen.

 

6.3  Opdrachtnemer werkt in het kader van de in artikel 2.1 onder d van de Algemene Voorwaarden genoemde diensten nauw samen met externe dienstverleners, waaronder coaches en/of grafisch vormgevers om gecombineerde diensten vanuit verschillende expertises aan te bieden (hierna: de “Partners”). Indien Opdrachtgever deze gecombineerde diensten wenst af te nemen, gaat Opdrachtgever – naast de Algemene Voorwaarden – ook akkoord met de eventuele voorwaarden van de Partners.

7. Overmacht en onvoorziene omstandigheden

7.1  Onder een toerekenbare tekortkoming wordt in deze algemene voorwaarden niet verstaan alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen en waardoor zij niet meer in staat is haar verplichtingen na te komen.

 

7.2  Onder overmacht en onvoorziene omstandigheden aan de zijde van Opdrachtnemer wordt in ieder geval, doch niet uitsluitend, begrepen: overheidsmaatregel of maatregel van gezondheidsinstanties, al dan niet langdurig ziekteverzuim van de bij de opdracht betrokken werknemer(s) van Opdrachtnemer, oorlog en andere omstandigheden die meebrengen dat er redelijkerwijs niet van Opdrachtnemer kan worden verwacht dat de Diensten (op het overeengekomen moment) wordt verricht dan wel voltooid.

 

7.3  In geval van tijdelijke overmacht is Opdrachtnemer bevoegd om (in overleg met Opdrachtgever) de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst opschorten gedurende een redelijke termijn die per geval in overleg met Opdrachtgever wordt vastgesteld op basis van de aard van de betreffende verplichting en afhankelijk van de concrete overmachtssituatie.

 

7.4  Indien de Opdrachtnemer na afloop van de bovenvermelde redelijke termijn niet in staat is om zijn verplichtingen uit de Overeenkomst na te komen en de Opdracht uit te voeren, is Opdrachtgever bevoegd de Overeenkomst te ontbinden. In dat geval blijft de betalingsverplichting ten aanzien van de reeds conform de Opdracht geleverde diensten bestaan.

 

7.5  Ingeval van blijvende overmacht van Opdrachtnemer is Opdrachtnemer gehouden om Opdrachtgever onmiddellijk daarvan in kennis te stellen en is Opdrachtgever bevoegd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, waarbij de betalingsverplichting van Opdrachtgever van de reeds geleverde diensten en (indien van toepassing) de reeds gemaakte additionele kosten blijft gelden.

8. Looptijd en beëindiging

8.1  Partijen spreken tijdens het aangaan van de Overeenkomst een looptijd en oplevertermijn af. De reguliere doorlooptijd voor het opleveren van (de resultaten van) de Diensten is twee (2) tot drie (3) weken. Indien deze termijn op enig moment niet meer haalbaar blijkt te zijn, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever zo spoedig mogelijk informeren en zullen Opdrachtnemer en Opdrachtgever in goed onderling overleg bepalen hoe de Overeenkomst verder zal worden gehandhaafd en passen Partijen de Overeenkomst indien noodzakelijk aan. Indien er sprake is van een Spoedopdracht, komen Partijen een kortere looptijd overeen en zal Opdrachtnemer naast de Vergoeding en eventuele overige kosten, tevens de Aanvullende Vergoeding in de zin van artikel 3.6 onder b van de Algemene Voorwaarden in rekening brengen.

 

8.2 Partijen zijn beiden bevoegd om de Overeenkomst tussentijds te beëindigen, zonder tot een opgave van redenen of ingebrekestelling gehouden te zijn, tenzij anders overeengekomen door Partijen. In het geval dat de Overeenkomst door één der Partijen (tussentijds) wordt beëindigd, vervalt de betalingsverplichting van Opdrachtgever ten aanzien van resterende diensten die onder de Opdracht vallen, maar blijft de betalingsverplichting voor reeds verrichtte Diensten naar rato bestaan. Voor zover van toepassing, stelt Opdrachtnemer alsdan de tot op dat moment voltooide Diensten ter beschikking aan Opdrachtgever.

9. Geheimhouding

9.1  Opdrachtgever garandeert geheimhouding ten aanzien van alle informatie betreffende Opdrachtnemer, waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs het vertrouwelijke karakter kent of had moeten kennen. Opdrachtgever zal deze verplichting tevens opleggen aan alle ondergeschikten en niet-ondergeschikten die daarvan kennis verkrijgen en staat ervoor in dat deze die verplichtingen nakomen. Indien geen Overeenkomst tot stand komt dan wel een Overeenkomst wordt beëindigd of ten einde komt, zal deze geheimhoudingsverplichting ongewijzigd van kracht blijven.

 

9.2  De door Opdrachtgever verstrekte (bedrijfs)informatie wordt vertrouwelijk en integer behandeld en zal door Opdrachtnemer niet voor publicitaire of verkoop bevorderende doeleinden worden gebruikt, tenzij Opdrachtgever hiervoor schriftelijk toestemming heeft verleend.

10. Persoonsgegevens

10.1  Bij de uitvoering van de Overeenkomst verwerkt Opdrachtnemer persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) conform haar Privacybeleid. Door ondertekening van de Overeenkomst gaat Opdrachtgever akkoord met en geeft Opdrachtgever toestemming voor de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Opdracht.

11. Overige bepalingen

11.1  Indien dit voor de uitvoering van de Opdracht nodig is, zal Opdrachtnemer namens Opdrachtgever externe deskundigen of leveranciers inschakelen, waaronder maar niet beperkt tot notarissen, fiscalisten, merkengemachtigden en/of advocaten. In het geval dat Opdrachtnemer deskundigen of leveranciers inschakelt, geschiedt dit altijd in overleg met Opdrachtgever en met vermelding van de daarmee gepaard gaande kosten die in aanvulling op de vergoeding van de Opdracht aan Opdrachtgever in rekening zullen worden gebracht.

 

11.2  Opdrachtnemer zal de deskundigen of leveranciers niet inschakelen, totdat Opdrachtnemer de schriftelijke toestemming van Opdrachtgever heeft ontvangen. Indien voor de deugdelijke uitvoering van de Opdracht de diensten of deskundigheid van voornoemde externe deskundigen of leveranciers vereist is, kan het (tijdelijk) uitblijven van de toestemming meebrengen dat de uitvoering van de Opdracht (tijdelijk) wordt opgeschort of uitgesteld totdat voornoemde toestemming van Opdrachtgever is verkregen. Opdrachtnemer zal in goed onderling overleg met Opdrachtnemer bepalen hoe verder te handelen.

 

11.3  Partijen verklaren dat zij beiden volledig bevoegd zijn om de Overeenkomst aan te gaan.

 

11.4  Partijen kunnen de verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst enkel met voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere Partij overdragen aan een derde.

 

11.5  Indien één of meer afzonderlijke bepalingen in de Overeenkomst ongeldig blijken te zijn, dan tast dit niet de geldigheid van overige bepalingen van de Overeenkomst aan. Partijen zullen de desbetreffende bepaling(en) vervangen door een of meer nieuwe bepalingen, waarvan de strekking zoveel mogelijk overeenkomt met de oorspronkelijke bepaling(en).

bottom of page